Om

Från jazz till samhällskritisk visa

Text: Michael Larsson

 

Via Nordiska folkhögskolan sadlade Helle Malmborg om till vissångare. Nu kombinerar hon sitt politiska engagemang med den nyfunna musikgenren. Den 9 mars är hon aktuell med en spelning på Göteborgs folkhögskola i samband med internationella kvinnodagen.

 

Den kvava värmen slår mot en när man kliver in i lokalen. En entusiastisk skara människor har samlats i Restaurang Oceanen vid Stigbergstorget för att lyssna på vissång. Det är visfestival i Göteborg för fjärde gången. På scenen står Helle Malmborg, 22, och hennes kompgitarrist. Besökarna står tysta och lyssnar.

 

- Det är klart att de ska bo nånstans, men helst inte här. Det är klart att de ska ha det bra, men det kan de ha nån annanstans.

 

Helle sjunger om Glasberga. Om hur villaägare i området protesterar. Mot vad? Kommunen vill bygga ett boende för funktionshindrade.

 

Två dagar senare sitter Helle Malmborg på Café Cello på Andra Långgatan. Personalen springer förbi med meterhöga, kromfärgade vattenpipor. En bit glödande kol dansar förbi i mörkret.

- Det luktar så gott. Hoppas du inte har något emot att sitta här, säger hon.

Göteborgs visfestival kommer nästan omedelbart på tals. Det är första gången Helle uppträder på festivalen, men hon älskar att spela i den typen av sammanhang.

- Det var väldigt ärofyllt att bli tillfrågad. Det är roligt att spela för en så lyssnande publik, säger hon.

 

Helle Malmborg är född och uppvuxen i Västervik. Till vardags pluggar hon till socionom på Göteborgs universitet och jobbar extra på ett boende för funktionshindrade. När hon var 19 år gammal flyttade hon till Kungälv för att studera på Nordiska folkhögskolan. Musiken har alltid funnits i hennes liv - om än i olika former och skepnader. Hon berättar att hon började sjunga i kör redan som fyraåring. Och i mitten av tonåren plockade hon upp gitarren.

 

Men från början var det inte tänkt att Helle skulle sjunga visor då hennes musikaliska hemvist är pop, rock och jazz.

- Det var verkligen en slump, säger hon, jag hade bestämt mig för att studera jazz, men jag kom inte in.

I sin ansökan hade hon garderat sig med flera alternativ, bland annat vislinjen i Kungälv. Och en dag ringde de från Nordiska folkhögskolan och meddelade att hon blivit antagen.

- Jag hade knappt sjungit på svenska innan det, säger hon.

 

Väl i Kungälv fick hon ett musikaliskt uppvaknande. I tidigare elevers inspelningar fastnade hon snabbt för visan som uttrycksform.

- En ny värld öppnades. Jag fastnade för att sjunga på svenska. Jag kände att “oj det här är ju faktiskt mitt språk”. Jag kan säga saker nu.

Utanför kaféet går romska tiggare förbi med tomma pappmuggar. Samtalet glider in på situationen i Sverige 2015.

- Jag ser det som ett exkluderande klassamhälle. På gatan utanför ser vi personer som inte ingår i det vi kallar samhället. De täcks inte upp av det sociala försäkringssystemet.

 

Helles musik präglas av ett samhällskritiskt tema. Och hennes låtar tar inte sällan de svaga, marginaliserade gruppernas sida. Två kvällar tidigare på visfestivalen framförde hon låten ”Höga stolar”, som inleds med textraderna ”jag ska försöka vara lugn, jag ska försöka vara dräglig, göra mitt bästa för att inte sparka sönder nåt.”

Det går att ana en uppgivenhet i texten. Helle förklarar att låten kom till en natt på bussen hem från jobbet då hon läste i en tidning om en våldtäktsdom där förövaren blivit friad.

- Jag kända mig frustrerad. En enorm ilska. Låten började med att jag skrev av mig, berättar hon.

Genom att kombinera politik och kultur tror hon det går att nå ut till människor som annars inte tar del av samhällsdebatten.

- Det berör på ett djupare plan. Och det behövs, för politik är så otillgängligt för många.

 

I visan har Helle hittat en plattform för sitt politiska engagemang.

- Förr spred jag mitt politiska budskap genom att skriva och diskutera. Nu gör jag det genom min musik, säger hon.

Och visans avskalade format där fokus ligger på texten passar henne utmärkt.

- Det är enklare att spela. Man behöver inte ett helt band utan det räcker med en röst och en gitarr.

Helle framför både egna låtar och tolkningar av andras material. Bland annat texter av Bianca och Tiffany Kronlöf, Navid Modiri och Annika Norlin.

 

2015-03-06